داغ شدن کف پا، مساله ای تقریبا شایع است که بیماران در بسیاری از اوقات، بی توجه از کنار آن می گذرند و به دنبال یافتن دلیل و درمان آن نمی گردند. در حالیکه این عارضه، در اغلب اوقات نشانه ی مبرهنی از بالارفتن سطح چربی خون در بدن است و علامتی که به فرد بیان می کند باید با محدود کردن مصرف چربیها و افزایش فعالیت های بدنی برای کاهش و  تعادل چربی خون در بدن خود اقدام کند. این حالت، معمولا بعد از خوردن غذاهای چرب و سنگین نظیر ماکارونی یا فست فودها  و یا کاهش تحرک و  فعالیتهای بدنی در طول زمان طولانی  شدت می یابد و راه سریع درمان آن، خوردن یک قاشق آبلیمو به همراه آب یا آب نصف یا یک لیمو ترش کوچک به همراه آب بعد هر وعده از غذاست. استفاده از سایر ادویه های بالابرنده متابولیم و سوخت و ساز بدن نظیر زیره و زنجفیل در غذا نیز می تواند کمک کننده باشد. همچنین پیاده روی و سایر ورزشها می تواند به سوختن چربیها و تخفیف  علایم مربوط به افزایش چربی خون به نحو موثری کمک کند. خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری شوید خشک بر روی  غذا یا به همراه ماست تا یک هفته و یا خوردن روزانه یک فنجان عرق شوید تا یک هفته از عوامل کمک کننده ی دیگر در کاهش فوری چربی خون است. باید توجه شود که خوردن دائم و یا بیش از این مقدار شوید و یا عرق آن می تواند منجر به پوکی استخوان و همچنین کاهش و تاری دید منجر شود.

از دیگر علائم بالارفتن میزان چربی خون،علاوه بر داغ شدن گاهگاهی کف پا، ظاهر شدن دانه های ریز زرد یا  سفید رنگ، در اطراف پلک چشم، و سرگیجه های گاهگاهی،  همراه با سنگینی و داغ شدن سر است.  بعضی از بیماران، از افزایش گرفتگیها و انقباضات عضلانی، خستگی و کوفتگی، دردهای مهاجر دوره ای نظیر کمر درد کتف درد و زانو درد هم  شکایت داشته اند. در صورتیکه در کنار دارابودن یک یا چند علامت از علائم چربی خون از دردهای مهاجر و دوره ای در نواحی کمر کتف و گردن و زانو هم رنج می برید، باید بدانید که این دردها با استراحت به صورت دائم بهبود نمی یابند و برای درمان قطعی آنها باید به انجام هرروزه ی  ورزشهای سالم و ترجیحا کششی نظیر ورزش یوگا و سایر ورزشهای آرام و بی ضرر نظیر شنا، دوچرخه سواری و  یا حتی پیاده روی ساده روزانه  متوسل شوید.

باید توجه داشت که تمام این علایم به صورت همزمان و در همه ی افراد به یک صورت بروز نمی کند لذا در صورت بروز هریک از این علائم، بهتر است همراه با افزایش فعالیتهای بدنی و یاری گرفتن از هر یک از عوامل سالم  کمک کننده در افزایش متابولیسم و  سوخت و ساز چربیها در بدن،  اقدام به اندازه گیری چربی خون در آزمایشگاه  و مراجعه به پزشک  نمایید.

 

پژوهشگر:

راشین گوهرشاهی- محقق حوزه سلامت و محیط زیست